Myślenie projektowe
Myślenie projektowe to metodologia twórczego rozwiązywania problemów. A zatem polega na budowaniu – kreowaniu – tworzeniu pomysłów.
U podstaw myślenia projektowego leży metodologia iteracyjna.
Klienci w wielu przypadkach wymagają spersonalizowanych doświadczeń oraz innowacyjnego podejścia.
Dlatego też, rośnie wartość włączenia podejścia design thinking do swoich działań sprzedażowych.
Po pierwsze – empatia
Po pierwsze – empatia.
Empatia jest podstawą myślenia projektowego, obejmuje zarówno wymiar poznawczy, czyli zdolność spojrzenia na sytuację z perspektywy innej osoby jak i wymiar afektywny, czyli zdolność do nawiązania relacji z daną osobą i rozwinięcia z nią więzi emocjonalnej.
Zatem czy empatia jest jednym z głównych elementów sukcesu w sprzedaży?
Przełomowe badanie opublikowane w The Journal of Marketing Theory and Practice wykazało, że istnieje silny pozytywny związek pomiędzy empatią a poziomem zaufania kupującego, jak również jego poziomem satysfakcji.
Po drugie – definuj poprzez zadawanie pytań
Celem etapu definiowania jest opracowanie opisu problemu lub, mówiąc językiem design thinking, punktu widzenia. Chodzi zatem o empatyczne zrozumienia potrzeb kupującego.
Etap definiowania wiąże się z zadawaniem wielu pytań.
Skupienie się na zadawaniu pytań nie wpływa negatywnie na przebieg rozmowy sprzedażowej, a wręcz przeciwnie – wpływa pozytywnie i wzmacniająco, o ile pytania są właściwie zadane – sposób, czas.
Chodzi o skupienie uwagi.
Mi jak również i pewnie Tobie zdarzyło się przecież, że na początku był poruszony inny wątek niż ten, na którym zakończyła się rozmowa. Czasem przecież jest tak, że np. spotykasz się z intencją sprzedania konkretnego produktu / usługi, a sprzedajesz (o ile jest na to dobre miejsce, czas i przestrzeń) coś, czego nie miałeś w planach komunikować, albo przynajmniej było to coś, odsunięte na marignes.
Chodzi o empatię, właściwie zdefiniowanie oraz inne ważne elementy w procesie sprzedaży, o których napiszę w innych postach.
Leave a Comment